STUDERANDES ARBETEN

VFX22 – VFX-inspelning

Uppgift i kurserna VFX-inspelning
Lärare: David Möllberg

Uppgift: De studerande har arbetat i grupp med inspelning av motion capture.

4 grupper har fått i uppdrag att skapa en scen med temat ”Showdown”.

Tid: 3 veckor (inkluderat, storyboard/animatic, skapa karaktärer i Metahuman, miljö i Unreal, planera inspelningen av Motion capture, och postproduktion.

Uppgiften har gått ut på att skapa en scen med temat ”Showdown”. En actionladdad scen med eller utan props. En del av grupperna har valt att använda sig av helt färdiga miljöer i Unreal och andra har använt sig av egenskapade miljöer. Fokus på uppgiften har legat på att hantera motion capture processen. Lära sig tekniken, kalibrering och inspelningen och import till Unreal och clean up. Inspelning av rörelse av kroppen och ansikten har genomförts separat.

De har haft 3 timmars inspelning av motion capture per grupp.

Grupp 1 ”Benny bov”

Anton Störling: Head of Mo-cap, 3D-artist, SFX, Music, compositing

Katja Hedengren Head of Mo-cap – facial expressions, Meta-Humans, planner,

Rafael Jansson 3D-artist, Technical Advisor, FX, Storyboard Samuel Mauritzon DOP, Animator, Cleanup, planner

Tobias Westin Project management / coordinator, SFX, planner, props

Victor Flodin Director, Animator, Meta-Humans, Storyboard, cleanup

VFX22 – Pre- och postproduktion

Uppgift i kurserna Pre- och postproduktion i utbildningen VFX-artist.
Lärare: Lucas Pettersson

Uppgift: De studerande har arbetat med att skapa en reklamfilm för valfri produkt.

5-10 sekunder 24 fps, 16:9 reklam för valfri produkt. 

Tid: 3 veckor (inkluderat koncept, moodboard, storyboard, modellering, texturering, ljussättning och compositing)

Välja ett objekt som ska marknadsföras. Det kan vara ett organiskt objekt så som t.ex en logotyp av en blomma för ett företag. Det kan även vara ett hard surface objekt som t.ex en kaffekokare eller en högtalare. Det ska vara en produkt som existerar.

“Rasberry Blast”
Jonas Vidlund, VFX22

Syrliga Castelvetrano-Oliver från Zeta
Elsa Gunnasson VFX22

Clinique – Take the day off
Ebba Jörgensen, VFX22

Sony Xperia 10 IV
Jonathan Söder, VFX22

Trangia – Egen härd – är guld värd
Tobias Westin, VFX22

Only a Gibson is good enough
Samuel Mauritzson, VFX22

“RedBull – Create champions”
Caspar Thelén, VFX22

“GoPro – Be a Hero”
Micke Kalin, VFX22

Stanley – You might need a wrench
Anna Bäckdahl, VFX22

Soundproof Microphone (AT2020)
Jimmy Grafström, VFX22

Korg – Volca Kick
Anton Störling, VFX22

Artis Opus – Series S
Christian Gustafson, VFX22

Byredo – Serving Looks
Wilma Reichardt, VFX22

“Friskis och Svettis”
Jack Pensar, VFX22

“Icarus”
Carl Asplund, VFX22

VFX22 – Projektkunskap

Uppgift i kursen Projektkunskap i utbildningen VFX-artist.
Kursen har pågått i 4 veckor varav 1 vecka har ägnats åt föreläsningar inom projektkunskap och arbeta i grupp samt grundläggande kunskaper i Unreal.
Förutom Unreal har man arbetat med verktyg som Maya, Houdini och Nuke. Resterande 3 veckor har ägnats åt ett grupparbete utifrån en fingerad beställning.

Brief:
De studerande har fått i uppdrag att under tre veckors tid ta fram en trailer för en fingerade VFX-studio ”VFX-artist studios” till en påhittad TV-serie baserat på spelet ”Uncharted”. En beställare har haft en brief som de har förhållit sig till. Varje vecka har de fått lämna in material till beställaren för godkännande och fått feedback. De har fått estimerat och planerat sin tid och förhålla sig till ändringar som beställaren har efterfrågat. De har haft följande brief att utgå från.

“ACTION PACKED CINEMATIC SHOT IN HIDDEN TEMPLE IN REMOTE BREATHTAKING VIEW OF JUNGLE/DESERT/SNOWMOUNTAIN. DANGEROUS ANCIENT MECHANICAL HEAVY MACHINE TURNING INTO LOGO. ”

 Grupp 1
“Heart of the Giant”
Carl Asplund – Projektledare
Jesper Jönsson – VFX supervisor
Katja Hedengren – 3D artist
Jonathan Söder – 3D artist
Casper Thelén – 3D artist

Grupp 2
”Temple Above the Clouds”
Jimmie Grafström – Projektledare
Wilma Reichardt – VFX Supervisor
Christian Gustafsson – 3D Artist
Tobias Westln – 3D Artist
Rafael Jansson – 3D Artist

Grupp 3

”The Rumble of the Night”
Anna Bäckdahl – Projektledare
Jonas Vidlund – VFX-supervisor
Elsa Gunnarsson – 3D artist
Eric Turner– 3D artist
Mikael Kalin – 3D artist/compositing

Grupp 4
”Treasure of the Temple”
Samuel Mauritzon – Projektledare/3D artist
Jack Pensar – VFX supervisor/3D artist
Hanna Dahlquist – 3D artist/compositing
Ebba Jörgensen – 3D artist
Mia Dahlqvist – 3D artist
Grupp 5
“The Key to Our World”
Anton Störling – Projektledare/3Dartist
Nova Scharm – VFX supervisor/3Dartist/compositing
Victor Flodin – VFX supervisor/3D artist
Melina Gohari – 3D-artist
David Rundlöf – 3D-artist

VFX21 – Ljus och texturering

Mustang - fabriksny

Anastasia Matuszewski

Folkvagnsbuss - fabriksny

Emil Roos Nilsson

Kontakt:
Urban Lybeck
Utbildningsledare

VFX-ARTIST

Xenter Yrkeshögskola
Post: 147 85 Tumba
Utbildningsvägen 3
147 40  Tumba
Tel: 08-530 623 70
E-post: info@xenter.se