STUDERANDES ARBETEN
VFX22 – VFX-inspelning
Uppgift i kurserna VFX-inspelning
Lärare: David Möllberg
Uppgift: De studerande har arbetat i grupp med inspelning av motion capture.
4 grupper har fått i uppdrag att skapa en scen med temat ”Showdown”.
Tid: 3 veckor (inkluderat, storyboard/animatic, skapa karaktärer i Metahuman, miljö i Unreal, planera inspelningen av Motion capture, och postproduktion.
Uppgiften har gått ut på att skapa en scen med temat ”Showdown”. En actionladdad scen med eller utan props. En del av grupperna har valt att använda sig av helt färdiga miljöer i Unreal och andra har använt sig av egenskapade miljöer. Fokus på uppgiften har legat på att hantera motion capture processen. Lära sig tekniken, kalibrering och inspelningen och import till Unreal och clean up. Inspelning av rörelse av kroppen och ansikten har genomförts separat.
De har haft 3 timmars inspelning av motion capture per grupp.
Grupp 1 ”Benny bov”
Anton Störling: Head of Mo-cap, 3D-artist, SFX, Music, compositing
Katja Hedengren Head of Mo-cap – facial expressions, Meta-Humans, planner,
Rafael Jansson 3D-artist, Technical Advisor, FX, Storyboard Samuel Mauritzon DOP, Animator, Cleanup, planner
Tobias Westin Project management / coordinator, SFX, planner, props
Victor Flodin Director, Animator, Meta-Humans, Storyboard, cleanup
VFX22 – Pre- och postproduktion
Uppgift i kurserna Pre- och postproduktion i utbildningen VFX-artist.
Lärare: Lucas Pettersson
Uppgift: De studerande har arbetat med att skapa en reklamfilm för valfri produkt.
5-10 sekunder 24 fps, 16:9 reklam för valfri produkt.
Tid: 3 veckor (inkluderat koncept, moodboard, storyboard, modellering, texturering, ljussättning och compositing)
Välja ett objekt som ska marknadsföras. Det kan vara ett organiskt objekt så som t.ex en logotyp av en blomma för ett företag. Det kan även vara ett hard surface objekt som t.ex en kaffekokare eller en högtalare. Det ska vara en produkt som existerar.
“Rasberry Blast”
Jonas Vidlund, VFX22
“Syrliga Castelvetrano-Oliver från Zeta”
Elsa Gunnasson VFX22
“Clinique – Take the day off”
Ebba Jörgensen, VFX22
“Sony Xperia 10 IV”
Jonathan Söder, VFX22
“Trangia – Egen härd – är guld värd”
Tobias Westin, VFX22
“Only a Gibson is good enough”
Samuel Mauritzson, VFX22
“RedBull – Create champions”
Caspar Thelén, VFX22
“GoPro – Be a Hero”
Micke Kalin, VFX22
“Stanley – You might need a wrench”
Anna Bäckdahl, VFX22
“Soundproof Microphone (AT2020)”
Jimmy Grafström, VFX22
“Korg – Volca Kick”
Anton Störling, VFX22
“Artis Opus – Series S”
Christian Gustafson, VFX22
“Byredo – Serving Looks”
Wilma Reichardt, VFX22
“Friskis och Svettis”
Jack Pensar, VFX22
“Icarus”
Carl Asplund, VFX22
VFX22 – Projektkunskap
Uppgift i kursen Projektkunskap i utbildningen VFX-artist.
Kursen har pågått i 4 veckor varav 1 vecka har ägnats åt föreläsningar inom projektkunskap och arbeta i grupp samt grundläggande kunskaper i Unreal.
Förutom Unreal har man arbetat med verktyg som Maya, Houdini och Nuke. Resterande 3 veckor har ägnats åt ett grupparbete utifrån en fingerad beställning.
Brief:
De studerande har fått i uppdrag att under tre veckors tid ta fram en trailer för en fingerade VFX-studio ”VFX-artist studios” till en påhittad TV-serie baserat på spelet ”Uncharted”. En beställare har haft en brief som de har förhållit sig till. Varje vecka har de fått lämna in material till beställaren för godkännande och fått feedback. De har fått estimerat och planerat sin tid och förhålla sig till ändringar som beställaren har efterfrågat. De har haft följande brief att utgå från.“ACTION PACKED CINEMATIC SHOT IN HIDDEN TEMPLE IN REMOTE BREATHTAKING VIEW OF JUNGLE/DESERT/SNOWMOUNTAIN. DANGEROUS ANCIENT MECHANICAL HEAVY MACHINE TURNING INTO LOGO. ”
Grupp 1
“Heart of the Giant”
Carl Asplund – Projektledare
Jesper Jönsson – VFX supervisor
Katja Hedengren – 3D artist
Jonathan Söder – 3D artist
Casper Thelén – 3D artist
Grupp 2
”Temple Above the Clouds”
Jimmie Grafström – Projektledare
Wilma Reichardt – VFX Supervisor
Christian Gustafsson – 3D Artist
Tobias Westln – 3D Artist
Rafael Jansson – 3D Artist
”The Rumble of the Night”
Anna Bäckdahl – Projektledare
Jonas Vidlund – VFX-supervisor
Elsa Gunnarsson – 3D artist
Eric Turner– 3D artist
Mikael Kalin – 3D artist/compositing
”Treasure of the Temple”
Samuel Mauritzon – Projektledare/3D artist
Jack Pensar – VFX supervisor/3D artist
Hanna Dahlquist – 3D artist/compositing
Ebba Jörgensen – 3D artist
Mia Dahlqvist – 3D artist
“The Key to Our World”
Anton Störling – Projektledare/3Dartist
Nova Scharm – VFX supervisor/3Dartist/compositing
Victor Flodin – VFX supervisor/3D artist
Melina Gohari – 3D-artist
David Rundlöf – 3D-artist
VFX21 – Ljus och texturering
Mustang - fabriksny
Anastasia Matuszewski
Folkvagnsbuss - fabriksny
Emil Roos Nilsson
Xenter Yrkeshögskola
Post: 147 85 Tumba
Utbildningsvägen 3
147 40 Tumba
Tel: 08-530 623 70
E-post: info@xenter.se